κείμενο: Σδρένια Σοφία
Επιχειρηματική Σύμβουλος
ΚΕΤΑ Θεσσαλίας
sdrenia@keta.gr
Ποιες επιχειρηματικές δραστηριότητες υπάγονται στον Αναπτυξιακό Νόμο
Στον αναπτυξιακό νόμο υπάγονται επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται ή πρόκειται να δραστηριοποιηθούν στον πρωτογενή τομέα (π.χ. θερμοκήπια, κτηνοτροφικές μονάδες, επιχειρήσεις ιχθυοκαλλιέργειας, κ.α.), στον δευτερογενή τομέα (π.χ. μεταποιητικές επιχειρήσεις, ενέργεια, κ.α.) και στον τριτογενή τομέα περιλαμβάνοντας επενδυτικά σχέδια τουρισμού (ξενοδοχειακές μονάδες, συνεδριακά κέντρα, μαρίνες, θεματικά πάρκα, γήπεδα γκολφ, αξιοποίηση ιαματικών πηγών, κέντρα θαλασσοθεραπείας, κέντρα προπονητικού-αθλητικού τουρισμού, κέντρα τουρισμού υγείας, κ.α.)
και λοιπών υπηρεσιών (π.χ. εργαστήρια εφαρμοσμένης βιομηχανικής έρευνας, εμπορευματικά κέντρα, ανάπτυξη λογισμικού, υπηρεσίες εφοδιαστικής αλυσίδας, διαμετακομιστικά κέντρα, κ.α.).
Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες που υπάγονται στις διατάξεις του Νόμου διακρίνονται σε δύο (2) κατηγορίες και παρουσιάζονται αναλυτικότατα στο Νόμο.
Σε ποια περιοχή κινήτρων εντάσσεται η Θεσσαλία
Για την εφαρμογή των διατάξεων του Νέου Νόμου, η Επικράτεια κατανέμεται σε τρεις (3) Περιοχές. Ειδικότερα, ο Νομός Τρικάλων και οι λοιποί Νομοί της Περιφέρειας Θεσσαλίας (Καρδίτσας, Λάρισας και Μαγνησίας) εντάσσονται στην Περιοχή Β. Ποιες είναι οι παρεχόμενες ενισχύσεις
Επιχορήγηση που συνίσταται στην κάλυψη τμήματος της δαπάνης του επενδυτικού σχεδίου ή/και επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) που συνίσταται στην κάλυψη τμήματος των καταβαλλομένων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης που συνάπτεται για την απόκτηση της χρήσης καινούργιου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού ή επιδότηση του μισθολογικού κόστους της δημιουργούμενης από την επένδυση απασχόλησης ή εναλλακτικά φορολογική απαλλαγή που συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος μη διανεμομένων κερδών για την πρώτη δεκαετία από την πραγματοποίηση της επένδυσης με το σχηματισμό αφορολόγητου αποθεματικού.
Τα ποσοστά των ενισχύσεων ποικίλουν και ορίζονται σύμφωνα με την κατηγορία της επιχειρηματικής δραστηριότητας και την περιοχή κινήτρων στην οποία εντάσσεται ο αντίστοιχα εξεταζόμενος Νομός. (α) Επιχορήγηση ή/και επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης ή επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης κατά τα ποσοστά του πίνακα: Κατηγορία Επένδυσης | Περιοχή A | Περιοχή B | Περιοχή Γ |
Κατηγορία 1 | 20% | 30% | 40% |
Κατηγορία 2 | 15% | 25% | 35% |
(β) Φορολογική απαλλαγή κατά τα ποσοστά του πίνακα:
Κατηγορία Επένδυσης | Περιοχή A | Περιοχή B | Περιοχή Γ |
Κατηγορία 1 | 60% | 100% | 100% |
Κατηγορία 2 | 50% | 100% | 100% |
Στις μεσαίες επιχειρήσεις παρέχεται επιπλέον ποσοστό ενίσχυσης έως δέκα τοις εκατό (10%). Στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις παρέχεται επιπλέον ποσοστό ενίσχυσης έως είκοσι τοις εκατό (20%).
Ποιες είναι οι Ενισχυόμενες Δαπάνες
Ο καθορισμός των δαπανών που ενισχύονται ανά κατηγορία επένδυσης γίνεται με υπουργική απόφαση. Ο Νόμος περιέχει κατάλογο αυτών, καθώς και των δαπανών που δεν υπάγονται στις διατάξεις του. Οι ενισχυόμενες δαπάνες πρέπει να αφορούν πάγια στοιχεία. Δυνατή είναι και η ενίσχυση άυλων επενδύσεων ή αμοιβών μελετών συμβούλων, ωστόσο μόνο μέχρι ποσοστό 10% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου.
Ορισμένες από τις Βασικές Προϋποθέσεις είναι:
α) Η ίδια συμμετοχή του επενδυτή
Το ποσοστό της ίδιας συμμετοχής του επενδυτή στις επενδύσεις που εντάσσονται στο καθεστώς ενίσχυσης της επιχορήγησης ή/και επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης, δεν μπορεί να είναι κατώτερο του 25% των ενισχυόμενων δαπανών, ενώ στις επενδύσεις που εντάσσονται στο καθεστώς της φορολογικής απαλλαγής ή της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, τουλάχιστον το 25% του κόστους πρέπει να καλύπτεται από χρηματοδοτική συμβολή του φορέα της επένδυσης που συνίσταται σε ίδια κεφάλαια ή δάνειο, εφόσον δεν συνοδεύεται το τμήμα αυτό από κρατική ενίσχυση. Ο Νόμος προβλέπει τις προϋποθέσεις, τους όρους και τους περιορισμούς που αφορούν στην πιθανότητα χρησιμοποίησης δανείου.β) Έναρξη υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων
Η έναρξη υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων γίνεται μετά τη δημοσίευση της απόφασης υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος νόμου. Ως έναρξη νοείται είτε η έναρξη κατασκευαστικών εργασιών είτε η πρώτη βέβαιη ανάληψη δέσμευσης για παραγγελία εξοπλισμού, εκτός των προκαταρκτικών μελετών σκοπιμότητας.
Να σημειωθεί ότι η αναμόρφωση του κόστους επένδυσης δεν μπορεί να υπερβεί το 5%.
Αναφορικά με το χρονικό διάστημα υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου, αυτό ορίζεται στην απόφαση υπαγωγής. Όμως, η προθεσμία ολοκλήρωσης δύναται να παραταθεί υπό όρους κατ’ ανώτατο όριο για δύο (2) έτη.
Υποβολή αιτήσεων υπαγωγής στις διατάξεις του Νόμου
Αιτήσεις επενδύσεων θα υποβάλλονται
α) Στην Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών για επενδυτικά σχέδια ύψους άνω των τεσσάρων εκατομμυρίων (4.000.000) Ευρώ, που πραγματοποιούνται στα όρια της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς και οι επενδύσεις ύψους άνω των δύο εκατομμυρίων (2.000.000) Ευρώ που πραγματοποιούνται στην υπόλοιπη Επικράτεια.
β) Στις Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών υποβάλλονται αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων ύψους μέχρι δύο εκατομμυρίων (2.000.000) Ευρώ, που πραγματοποιούνται μέσα στα όρια κάθε Διοικητικής Περιφέρειας ή προκειμένου για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ύψους μέχρι τέσσερα εκατομμύρια (4.000.000) Ευρώ.
γ) Στο Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων Α.Ε. υποβάλλονται οι αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων ύψους άνω των δεκαπέντε εκατομμυρίων (15.000.000) Ευρώ, καθώς και οι επενδύσεις ή επιχειρηματικά σχέδια τριών εκατομμυρίων (3.000.000) Ευρώ και άνω, εφόσον το 50% τουλάχιστον της ίδιας συμμετοχής προέρχεται από κεφάλαια εξωτερικού.
δ) Στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης συγκεκριμένες αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων ορισμένων προβλεπόμενων υποπεριπτώσεων υπό όρους.
Διαδικασία έγκρισης